Mina elever ska skriva en utredande uppsats i Svenska 2 på gymnasiet. På samma gång läser vi just nu Störst av allt av Malin Persson Giolito. På frågan vad som ingår i en utredande uppsats tänkte jag att jag ju för skojs skull kunde konstruera en tänkt uppgift och sedan själv besvara den. Det går ju att plocka fram världens bästa instruktion men ännu bättre - eller åtminstone som ett komplement till instruktionen - kan det vara att modellera: Så här kan man göra!
- Vad innebär det att utreda en given fråga?
- Hur bygger man upp en sådan text?
- Hur formulerar man sig?
Tänkt uppgift:
Diskutera i vilken utsträckning Djursholms allmänna gymnasium
i Störst av allt kan sägas vara mer eller mindre integrerat eller segregerat. Gör
konkreta hänvisningar till texten samt dra en rimlig slutsats. Skriv 600-800
ord.
För ungefär hundra år sedan lanserade statsminister Per-Albin Hansson idén
om det svenska samhället som ett folkhem. Som en hörnsten i detta bygge skulle också skolan utgöra en
mötesplats för barn och ungdomar från olika sociala skikt. Ett lite modernare ord för samma sak är integration.
Huvudpersonen i Störst av allt, Maria Norberg, går på Djursholms allmänna
gymnasium. Själv tillhör hon uppenbarligen den övre medelklassen och det samma
gäller många av hennes kamrater där. Frågan är i vilken utsträckning hela
gymnasieskolan hon går på kan sägas vara integrerat respektive segregerat?
Själva namnet ”Djursholms allmänna gymnasium” signalerar att
det är en kommunal skola med långa anor från en tid då den möjligen var förbehållen
dem som bodde nära den rent geografiskt. Man ser framför sig en vacker byggnad
med en aula i klassisk stil. Med tiden har de lagt till praktiska program och
är öppen för alla som kan och vill ta sig dit. När Maria Norberg, eller Maia
som hon också kallas, beskriver sina kompisar, sina föräldrar och sina kompisar
samt deras föräldrar är det en vit och utan tvekan välbärgad övre medelklass eller
till och med överklass som beskrivs. Hon känner sig hemma där hon bor på
Djursholm och Amanda, hennes bästa kompis, har hon umgåtts med sedan förskolan.
Det samma gäller Sebastian, son till Sveriges rikaste man, som numera är hennes
pojkvän. Det är uppenbarligen normen att man är på dyra resor, har flotta
fester och umgås med de ”rätta” personerna. Det är hög status att bli bjuden
med till en av Sebastians fester på samma sätt som en klassisk överklassmarkör –
att jaga med ”rätt” folk – ingår.
Där miljön känns självklar för Maia får Samir, hennes
klasskamrat med invandrarbakgrund, kämpa för att anpassa sig. Detta beror inte
främst på hans invandrarbakgrund utan på hans föräldrars sociala status. De bor
i förorten och mamman jobbar som undersköterska medan pappan jobbar som
taxichaufför. Detta är inget Samir skäms för men han inser tidigt vad normen
föreskriver. Av den anledningen ljuger han om sina föräldrar på första
skoldagen på gymnasiet. Två år senare hånas han öppet för detta av Sebastian då
de befinner sig på en av kompisarnas föräldrars lantställe (s 166ff). Djursholms
allmänna gymnasium omhuldar ändå sådana som Samir. Enligt Maia gör han sig väl
på bild på skolans instagramkonto. I linje med svenska normen råder förmodligen
nolltolerans gentemot öppen diskriminering och det förefaller orimligt att
skolan som sådan är rasistisk eller företräder ”vitas” intressen.
En motbild till Samir är Dennis. I likhet med Samir har även
Dennis invandrarbakgrund. På flera avgörande sätt skiljer de sig emellertid åt.
Där Samir är välanpassad och omfamnar skolans strävandemål har Dennis valt en
annan väg. Han är kriminell och står för drogleveranserna. Även han går förvisso
på Djursholms allmänna gymnasium fast då på ”verkstadslinjen”. Enligt Maia
håller dessa till i ett separat annex skilt från huvudbyggnaden. Skolan är så
till vida starkt segregerad, även om det säkerligen finns rent praktiska skäl till detta. Enligt Maia speglar snarare än skapar skolan denne segregering.
Ingen – inte heller utanför skolan - verkar gilla eller ens bry sig om Dennis. Han
omtalas i milt sagt förklenande ordalag (s 116).
På lärarfronten verkar Maias klasslärare Christer kanske
lite oväntat vara en ”vanlig” medelklassperson, möjligen med en viss dragning
åt vänster i sina värderingar. Inget hos honom utstrålar flair och övre
medelklass. Maia beskriver honom som ”engagerad” och ”ordinär” (s 16). Medvetet
underblåser han inte normer om samhällets hierarkier och ställer inga frågor om
vilka resor eleverna varit på över sommaren. Med en sådan lärare verkar
Djursholms allmänna gymnasium snarare eftersträva integration än stenhård segregation.
Säkerligen skulle han kunna hålla en kurs borta i ”annexet”.
Sammanfattningsvis befinner sig Djursholms allmänna
gymnasium rent geografiskt i ett område med närhet till den övre medelklassens ungdomar.
Det finns etablerade föräldranätverk och uppenbarligen upplevs skolan som attraktiv
bland dessa. Det skikt av ungdomar som Maia är en del av känner varandra sedan
förskolan och de håller ihop ändå upp på gymnasiet. Givet hur skolan är
organiserad i Sverige erbjuds de ungdomar som inte tillhör dessa sociala nätverk
sedan barnsben ändå möjligheten att gå en utbildning där. Att söka sig dit vore
att även söka inträde till samhällets övre sociala skikt samt dess normer och
koder. De som inte har denna miljö som sin naturliga hemvist riskerar att
uppleva utanförskap då det uppenbarligen kostar att anamma dess livsstil. Snarare
än etniskt förefaller skolan starkt socialt segregerad och speglar därvid omgivande
samhällets värderingar och hierarkier; att de sedan har en Christer kanske är
ett medvetet drag från skolans sida men kommer ändå knappast att utgöra en socialt
utjämnande faktor i sig.
Att ungdomar nu inte ka skilja på de och dem och var och vart
SvaraRaderaberor på sämre lärare. Mina klasskamrater (födda 1967) kan det.
Vår fröken accepterade inget annat.
Varför är det just svenskar som inte kan hantera grammatik?
Håller med. En svensklärare ska inte komma med ett sådant dumt förslag. Ska alla andra ord som inte stavas ljudenligt också ändra stavning? Eleverna ska istället få träna mer rättstavning från tidig ålder samt mer handstil och skrivstil för intresserade.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera