Fortsätt till huvudinnehåll

Ett välassorterat skolbibliotek och duktiga skolbibliotekarier


Vi brukade ha världens skönaste farbröder som skolbibliotekarier på den skola där jag jobbar. Hos Jan-Erik och Bosse kunde man alltid droppa in och snacka böcker, fotboll, jazz eller Prag. Vänlighet var deras signum och fastän rösten var bibliotekarielågmäld fanns skrattet alltid nära. Behövde man hjälp med någonting i elev- och bokväg var det självklart att de försökte hjälpa till.

Sedan gick farbröderna i pension, först den ena, sedan den andre. Det kändes lite ledsamt tyckte jag; de var där när jag började som lärare för snart länge sedan, och nu skulle de sluta. Hur fylla ut denna enorma lucka av förlorad bildning och vänlighet?

Idag har vi två nya bibliotekarier: Hannah och Lisa. Jag har inte kommit på ifall de gillar att snacka vare sig fotboll, jazz eller Prag. Däremot har hela skolan kommit på att de gillar att snacka böcker. Därtill kommer att de uppenbarligen älskar att skapa en miljö där läsning faller sig både naturligt och trevligt. Det är inte så att biblioteket har byggts om - och ganska många uppslagsverk modell äldre finns fortfarande kvar - men väldigt mycket känns både nytt och fräscht.

Antingen ingår det numera i utbildningen till bibliotekarie att inreda en lokal på ett estetiskt tilltalande sätt, eller också har de det bara i sig helt naturligt, Lisa och Hannah. Jag vet inte. Men på relativt kort tid har de fått vårt skolbibliotek att åtminstone delvis se ut som vilken progressiv bokhandel som helst (ingen fontän dock, och det är nog lika bra det). Varje vecka köps det in nya böcker av alla de slag, och till detta kommer ett rikt utbud av spännande tidsskrifter. Själv hinner jag inte med allting, men jag är en frekvent "botanist". Böckerna och tidsskrifterna på bilden ovan är resultatet av senaste samlandet.

Det går rykten om att Hannah och Lisa ska sluta nu. Den ena har fått nytt jobb, och den andra ska bli mammaledig. Det är bara att gratulera dem. Själv tänker jag att vi som är kvar får hoppas att vi lyckas attrahera nya begåvningar som på sitt sätt kan fylla ut den åter igen enorma luckan som uppstår då bildade och vänliga nyckelpersoner drar vidare. För ett välassorterat skolbibliotek och duktiga skolbibliotekarier är vad skollagen kräver. Det tror jag det.

Kommentarer

Skicka en kommentar