Fortsätt till huvudinnehåll

Ett välassorterat skolbibliotek och duktiga skolbibliotekarier


Vi brukade ha världens skönaste farbröder som skolbibliotekarier på den skola där jag jobbar. Hos Jan-Erik och Bosse kunde man alltid droppa in och snacka böcker, fotboll, jazz eller Prag. Vänlighet var deras signum och fastän rösten var bibliotekarielågmäld fanns skrattet alltid nära. Behövde man hjälp med någonting i elev- och bokväg var det självklart att de försökte hjälpa till.

Sedan gick farbröderna i pension, först den ena, sedan den andre. Det kändes lite ledsamt tyckte jag; de var där när jag började som lärare för snart länge sedan, och nu skulle de sluta. Hur fylla ut denna enorma lucka av förlorad bildning och vänlighet?

Idag har vi två nya bibliotekarier: Hannah och Lisa. Jag har inte kommit på ifall de gillar att snacka vare sig fotboll, jazz eller Prag. Däremot har hela skolan kommit på att de gillar att snacka böcker. Därtill kommer att de uppenbarligen älskar att skapa en miljö där läsning faller sig både naturligt och trevligt. Det är inte så att biblioteket har byggts om - och ganska många uppslagsverk modell äldre finns fortfarande kvar - men väldigt mycket känns både nytt och fräscht.

Antingen ingår det numera i utbildningen till bibliotekarie att inreda en lokal på ett estetiskt tilltalande sätt, eller också har de det bara i sig helt naturligt, Lisa och Hannah. Jag vet inte. Men på relativt kort tid har de fått vårt skolbibliotek att åtminstone delvis se ut som vilken progressiv bokhandel som helst (ingen fontän dock, och det är nog lika bra det). Varje vecka köps det in nya böcker av alla de slag, och till detta kommer ett rikt utbud av spännande tidsskrifter. Själv hinner jag inte med allting, men jag är en frekvent "botanist". Böckerna och tidsskrifterna på bilden ovan är resultatet av senaste samlandet.

Det går rykten om att Hannah och Lisa ska sluta nu. Den ena har fått nytt jobb, och den andra ska bli mammaledig. Det är bara att gratulera dem. Själv tänker jag att vi som är kvar får hoppas att vi lyckas attrahera nya begåvningar som på sitt sätt kan fylla ut den åter igen enorma luckan som uppstår då bildade och vänliga nyckelpersoner drar vidare. För ett välassorterat skolbibliotek och duktiga skolbibliotekarier är vad skollagen kräver. Det tror jag det.

Kommentarer

  1. NÄMEN VAD FINT! Ett stortstort tack för berömmet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …