Fortsätt till huvudinnehåll

Ett välassorterat skolbibliotek och duktiga skolbibliotekarier


Vi brukade ha världens skönaste farbröder som skolbibliotekarier på den skola där jag jobbar. Hos Jan-Erik och Bosse kunde man alltid droppa in och snacka böcker, fotboll, jazz eller Prag. Vänlighet var deras signum och fastän rösten var bibliotekarielågmäld fanns skrattet alltid nära. Behövde man hjälp med någonting i elev- och bokväg var det självklart att de försökte hjälpa till.

Sedan gick farbröderna i pension, först den ena, sedan den andre. Det kändes lite ledsamt tyckte jag; de var där när jag började som lärare för snart länge sedan, och nu skulle de sluta. Hur fylla ut denna enorma lucka av förlorad bildning och vänlighet?

Idag har vi två nya bibliotekarier: Hannah och Lisa. Jag har inte kommit på ifall de gillar att snacka vare sig fotboll, jazz eller Prag. Däremot har hela skolan kommit på att de gillar att snacka böcker. Därtill kommer att de uppenbarligen älskar att skapa en miljö där läsning faller sig både naturligt och trevligt. Det är inte så att biblioteket har byggts om - och ganska många uppslagsverk modell äldre finns fortfarande kvar - men väldigt mycket känns både nytt och fräscht.

Antingen ingår det numera i utbildningen till bibliotekarie att inreda en lokal på ett estetiskt tilltalande sätt, eller också har de det bara i sig helt naturligt, Lisa och Hannah. Jag vet inte. Men på relativt kort tid har de fått vårt skolbibliotek att åtminstone delvis se ut som vilken progressiv bokhandel som helst (ingen fontän dock, och det är nog lika bra det). Varje vecka köps det in nya böcker av alla de slag, och till detta kommer ett rikt utbud av spännande tidsskrifter. Själv hinner jag inte med allting, men jag är en frekvent "botanist". Böckerna och tidsskrifterna på bilden ovan är resultatet av senaste samlandet.

Det går rykten om att Hannah och Lisa ska sluta nu. Den ena har fått nytt jobb, och den andra ska bli mammaledig. Det är bara att gratulera dem. Själv tänker jag att vi som är kvar får hoppas att vi lyckas attrahera nya begåvningar som på sitt sätt kan fylla ut den åter igen enorma luckan som uppstår då bildade och vänliga nyckelpersoner drar vidare. För ett välassorterat skolbibliotek och duktiga skolbibliotekarier är vad skollagen kräver. Det tror jag det.

Kommentarer

  1. NÄMEN VAD FINT! Ett stortstort tack för berömmet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…