Fortsätt till huvudinnehåll

NPM - en själarnas suput

Den här låten skrev jag för några veckor sedan. Sedan är det ju semester och det ena och det andra. Men nu blev det alltså även av att jag fick spelat in den. Den heter NPM - en själarnas suput (klicka!) och är en satirisk uppgörelse med den styrningsform som är dominerande inom offentlig sektor: New Public Management. Det var kul att skriva den och jag hoppas det blir lika kul att lyssna till den för andra. Fram för allt har den ett ärende som jag önskar når fram.

Det finns en frestelse att skriva en text som förklarar låten, fast den tänker jag inte ge efter för nu. Förmodligen är det ändå så att den som förstår förstår. 


Jag är NPM och jag älskar SKA

  jag är kugghjulsingenjör siffermanipulatör

  jag' demoninstruktör och jag vet att jag är bäst

Det är jag som drar i trådarna


Kvotient och percentiler det' ett språk jag förstår

  siffror staplar och excel det är sanning som förslår

Pavlovs hundar dom blev tämjda även mänskor lär sig snabbt 

  för att gör' en omelett det måste knäckas några ägg


Jag är nordanvind jag' det klara intellekt

  inga känslor och tjafs ska få störa denna fläkt

Mäta väga och styra är min ideologi

  bara blunda och bura är min framgångsmelodi


Visst det händer som oftast att é sol går ner i säck

  men då brukar jag säga till mitt goa gamla klägg

  dystergökar protesterar och från golvet hörs ett surr

  ge dom Netflix bröd och piller det blir snart ett enda purr


Jag är herre på täppa  I'm indeed untouchable

  och att avsätta mig vore mission impossible

Ändå det är min skräck att det trots allt en dag tar slut

  när dom alla kommer på jag är en själarnas suput


Övriga låtar jag skrivit på det senaste och som berör skola, utbildning, samhälle finns här: 



Kommentarer