Första kollegan som "tänker till" är Elisabet Gustafsson, en av specialpedagogerna vid Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan där jag arbetar. Elisabet är utan tvekan en av de mest energiska och positiva människor jag känner, till stort stöd inte bara för oändligt många elever utan även för oss lärare. Nedan följer hennes svar på mina tre frågor.
Elisabet, vad ser du som kärnan
i ditt uppdrag som specialpedagog?
Det första jag kommer att tänka på är att utveckla
undervisningen så att den skapar förutsättningar för att alla elever ska uppnå målen
så som de uttrycks i kunskapskraven för respektive kurs. Att alla elever får en
undervisning som de kan ta till sig, även om de har en funktionsnedsättning,
och då inte bara genom kompensatoriska hjälpmedel, utan även genom det
viktigaste av allt – genom en underordnad pedagogik (pedagogik som anpassas i
undervisningsgruppen utifrån en elevs behov av särskilt stöd).
I och med den
nya skollagen är tanken att alla skall kunna uppnå målen med hjälp av
specialpedagogik, vilket i sin tur ställer
högre krav på min kompetens för att kunna diskutera den undervisning som
bedrivs på skolan.
Om jag tittar mer på individnivån, alltså eleven, så är det viktigt
för mig att få eleven att se sin egen förmåga till eget lärande, att få dem att
se att de kan utvecklas. De behöver stöd för att hitta sina ”verktyg” för ”hur
gör jag för att lära mig?”. Att se en elev bli allt mer självständig i sitt
lärande är en stor lycka.
Vad gör dig mest bedrövad
som specialpedagog?
Jag skulle vilja säga att det är motsatsen till det som jag
beskriver som kärnan i mitt uppdrag, när elever inte ges förutsättningar i
undervisningen. När man inte ser hur man skall möta elever i behov av särskilt
stöd i den ordinarie undervisningen så att de ges förutsättningar att
utvecklas.
Är du optimist eller
pessimist vad gäller skolans och specialpedagogsyrkets framtid i Sverige?
Idag behöver en specialpedagog vara kunnig inom många
olika områden. Som spec.ped. behöver man även bli mer insatt i vilka mål som eleven skall uppnå
i de olika kurserna, för det är först då som man kan bedöma hur undervisningen
behöver se ut för att elever i behov av särskilt stöd skall uppnå dessa mål.
I och
med den nya skollagen har specialpedagogens uppdrag förtydligats och utvidgats,
enligt mig. Tittar man på anmälningsplikten som har införts, där det vid en
anmälan skyndsamt skall utredas vilket eventuellt stödbehov eleven har, krävs
det kompetens för att kunna göra en pedagogisk utredning. Kunskap och
erfarenhet inom detta område kan inte alltid ligga på den enskilde läraren att
ha. Ett samarbete mellan olika professioner inom både elevhälsans personal och
pedagogerna är i dagens skola ett måste, anser jag, och därmed ser jag
optimistiskt på specialpedagogyrket.
Kommentarer
Skicka en kommentar